Formel




Historisk Motorsport Danmark - Formel

   Reglement i PDF til download

Historisk Formelklasse i Danmark

 

Danske historiske Formel kørere i Danmark har fra og med 2016 på fælles møde d. 06.12.2015 hos N.J. Auto i Odense, og indtil andet vedtages, ved afstemning, besluttet at køre efter følgende reglementer og propositioner  (afviklingsregler.)


Formel Vee:

Reglement, fra den svenske RHK løbsserie og Appendix K og J. er gældende.
Dækreglement følger RHK løbsserien.

Endvidere gælder propositions-afsnittene:

2. Rullestart (se nedenfor)


Formel 1600:

RAC original reglement. Appendix K og J. er gældende.

Dækreglement ifølge DASU reglement 9.4 (Avon eller Dunlop Racing)

Endvidere gælder propositions-afsnittene:

2. Rullestart (se nedenfor)


Formel 2000:

Reglement FF2000

1. 

Der køres efter de originale RAC regler udarbejdet i 1974 med tilføjelser og tilpasninger i 1986 hvor (”flat bottom”/fladbunds-reglen indføres*). 

DASU reglement 1991 og EFDA reglement 1984 er indtil videre gældende, som de i øjeblikket ældste tilgængelige. 

* Hvis en Van Diemen RF 82-83 (som er et ”ground-effekt chassis”) ønsker at deltage skal den godkendes, da den ifølge app. K og J er historisk korrekt.

2. 

Endvidere er appendiks K og J gældende. 

Hvis formuleringer i appendiks J divergerer fra FF 2000 reglementet, er sidstnævnte gældende.


Endvidere gælder propositions-afsnittene:

1. Dækreglement (se nedenfor)

2. Rullestart (se nedenfor)


Formel Opel/Vauxhall Lotus:

1. 

Der køres efter det originale EFDA reglement fra 1987.

2. 

Endvidere er appendiks K og J gældende. 

Hvis formuleringer i appendiks J divergerer fra FOL reglementet, er sidstnævnte gældende.

Endvidere gælder propositions-afsnittene:

1. Dækreglement (se nedenfor)

2. Rullestart (se nedenfor)


Formel 3:

Appendix K og J. er gældende. Yderligere reglement, vil blive taget op, såfremt dette bliver nødvendigt.

Dækreglement er for 2016 frit.

Endvidere gælder propositions-afsnittene:


2. Rullestart (se nedenfor)

Øvrige Formel klasser:

Generelt reglement samt dækregler er ikke aftalt, men vil blive taget op såfremt behov opstår.

Endvidere gælder propositions-afsnittene:

 

2. Rullestart (se nedenfor)

Propositioner: 

Formelkørerne var indkaldt til møde 06.12.2015 hos NJ Auto i Odense, for at drøfte og vedtage ændringer og tilføjelser i propositionerne til reglementet i DASU - Danish Master HMS fra og med 2016.


Følgende ændringer og justeringer blev vedtaget.

Dækreglement.

AVON slick for:  10998S 7.0/20.0 -13 A37 

AVON slick bag: 10999S 8.2/22.0 -13 A37

AVON wet for:  7421M 160/530 -13 W573 (ACR71)

AVON wet bag: 7422M 180/565 -13 W573 (ACR71)


Dunlop Clubman slik- og wet dæk, som der blev produceret før 2015, kan naturligvis anvendes til de er opbrugt, såfremt ny produktion opstartes i 2016, vil denne være tilladt at bruge igen, og dimensioner og type vil blive tilrettet.

Denne regel er gældende indtil andet vedtages.

2.   Rullestart.


På baggrund af en del havarier og kostbare reparationer i foregående sæsoner samt gode erfaringer fra 2015 sæsonen, ønskes rullestarter fortsat gældende i Historisk Formel.

Rullestart kan om nødvendigt udføres uden pacecar hvis arrangør ikke kan/eller ønsker at stille pacecar/safetycar til rådighed.
Uden pacecar overtager feltets ”master” opgaven og ansvaret sammen med løbets starter.

Master er køreren, der har opnået startposition 1. i kvalifikation eller heat.

Obs!:  Ved rullestart er højeste hastighed 60 km.t.

Kommentar:

Årsagen til havarierne er den voldsomme belastning på de gamle bilers differentiale og gearkasse ved stående start der overstiger de oprindeligt beregnede specifikationer for den momentbelastning, de moderne dæk-compounders friktion genererer. Især er Hewland Mk 8/9 spidshjulsaksel meget udsat.

Denne regel er gældende indtil andet vedtages.

PVA/27.12.2015